پیش بینی فروش
1- مدل های کمی ( quantitative models )
2- مدل های کیفی ( qualitative models )
انواع مدل های کمّی
مدل های پیش بینی :
1- بدون تغییر 5- نمو هموار ساده
2- با در صد تغییر 6- نمو هموار هلت – وینترز
3- میانگین متحرک ساده 7- باکس و جنکینز
4- میانگین متحرک موزون 8- اقتصاد سنجی
مدل ها شامل :
1- دلفی 5- شبیه سازی تست بازار
2- استفاده از نظرات مدیران 6- تست بازار
3- بررسی نظرات فروشندگان 7- تلفیقی
4- بررسی قصد خریداران
مدل پیش بینی بدون تغییر
ساده ترین روش برای پیش بینی فروش است که فقط برای محیط های ساده ، ثابت و بدون تغییر گذشته کاربرد داشته است.
مدل پیش بینی با در صد تغییر
برای محیط های نسبتاً متغیر کاربرد دارد .
بازاریابان با توجه به شرایط متغیر قابل پیش بینی هر سال در صد مشخصی تغییر ( K در صد ) در فروش پیش بینی می نمایند.
مدل میانگین متحرک ساده
از این مدل برای حذف اثر تغییرات بزرگ و نامنظم در سری های زمانی استفاده می شود تا مشاهدان صاف و هموار و قابل پیش بینی شوند.
تنها فرق این مدل با میانگین متحرک ساده ، وزن یا ضریبی است که به تمامی مشاهدات داده می شود و بیشترین وزن نیز مختص نقطه مرکزی است
مدل نمو هموار ساده
اگر در سری های زمانی ، تغییرات فصلی ( S ) ونوسانات دوره ای ( C ) برای محققان مهم نباشد ، از این مدل برای پیش بینی فروش استفاده می نمایند.
مدل نمو هلت – وینترز
فرق این مدل با نمو هموار ساده این است که در این مدل به جای ضریب هموارسازی α از ضرایبی مثل A , B , C استفاده می کنند
باکس و جنکینز
در این مدل ، محققان به جای انتخاب یک روش برای پیش بینی ،
همه مدل ها را در قالب ARIMA جمع کرده ، تک تک آنها را بررسی و بهترینش را انتخاب می نمایند
مدل هایی هستند که در آنها محققان سعی می کنند با استفاده از یک یا چند معادله رگرسیون ، رابطه علی و معلولی بین متغیرها را شناسایی کنند.
مدل های معروف اقتصاد سنجی
1- مدل رگرسیون خطی ساده
2- مدل رگرسیون چندگانه
مدل دلفی
استفاده از مهارت افراد متخصص توسط مدیران به کمک یک هماهنگ کننده
و با طی مراحل مختلف جهت پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه در مورد پیش بینی فروش
روش استفاده از دیدگاه مجموعه مدیران
عمدتاً برای پیش بینی های کوتاه مدت است که در آن شرکت ها پس از دادن اطلاعات لازم ،
نقطه نظرات مدیران بخش های مختلف را جویا می شوند.
مؤسسات از تک تک فروشندگان خود می خواهند به پیش بینی فروش آتی منطقه خود اقدام نمایند ،
سپس با جمع کردن آنها، فروش کل شرکت را برآورد می نمایند.
مدل بررسی قصد خریداران
یعنی پرسش از خود مصرف کنندگان بالقوه و بالفعل و بررسی تمایلات آنان ، این مدل برای کالاهای صنعتی ، مصرفی بادوام و کالاهای نو کاربرد خوبی دارد
مدل شبیه سازی آزمایش بازار
در این روش معمولاً بدون این که خرید واقعی از ناحیه مشتریان صورت پذیرد ،
رفتار آنها مورد سنجش و اندازه گیری واقع می شود.
مدل تست ( آزمایش ) بازار
در این روش ، کالاهای تولید شده ، در بازار محدودی عرضه شده
و مدیران بازاریابی از طریق مشاهده واکنش مصرف کنندگان به پیش بینی فروش می پردازند.
مدل های تلفیقی
استفاده از دو یا چند مدل ( اعم از کمی یا کیفی ) بطور همزمان ، به منظور استفاده از نقاط قوت همه آنها و کم کردن خطای انسانی