عملکرد سونی و مایکروسافت در خریدها و انحصارطلبی را می خواهیم بررسی کنیم تا ببینیم کدامیک از آنها در این زمینه موفق تر بوده اند.
سونی و مایکروسافت ، دو کمپانی بزرگ در زمینه تولید کنسول های بازی و بازی های ویدئویی می باشند.
کنسول های بزرگی از جمله ایکس باکس سری ایکس / اس ، پلی استیشن 5 و … از برترین محصولات این کمپانی ها می باشند.
در میان کنسول های نسل نهم ، قیمت ایکس باکس سری اس نسبت به سایر کنسول ها پایین تر است.
این دو کمپانی در سال 2022 اقدام به خریدهای خوبی کرده اند تا در این سال عملکرد خوبی داشته باشند.
خرید شرکت Zynga از سوی شرکت Take Two ، یکی از خبرسازترین خریدهای این سال است.
مجموعه نشردهنده عناوین کال آف دیوتی و World of Warcraft به برند ایکس باکس ملحق شده است تا از این به بعد فعالیت خود را در رابطه با استودیو بازی های ایکس باکس ادامه دهد.
عملکرد سونی و مایکروسافت در سال 2022 تا به اینجا خوب بوده است.
سونی ، موفق شد که تولیدکننده دو بازی Halo و Destiny ( استودیوی Bungle ) را به مجموعه خود اضافه کند.
این خریدها با هدف انحصارطلبی این کمپانی ها است.
نتیجه دستیابی به این هدف ، جلب توجه گیمرها و استقبال آنها از محصولات این کمپانی ها است.
در ادامه راه این کمپانی ها درنظر دارند که با افزودن انحصاری های بزرگ به مجموعه خود ، نظر گیمرها و کاربران را بیش از پیش به خود جلب نمایند.
در بین کنسول های خانگی ، بیشترین آی پی انحصاری متعلق به پلی استیشن می باشد.
البته با توجه به برنامه ریزی های مایکروسافت ، این احتمال وجود دارد که شاهد تغییرات و تحولاتی باشیم و اوضاع به نفع مایکروسافت تغییر کند.
حال نحوه عملکرد این دو کمپانی را به صورت دقیق تر بررسی می کنیم.
برای خرید ایکس باکس سری اس کلیک کنید
برای خرید ps5 کلیک کنید
ایکس باکس ، تغییرات و تحولات زیادی را داشته است و مسیر خوبی را از ایکس باکس کلاسیک تا ایکس باکس سری ایکس / اس پیموده است.
مایکروسافت برای پیشرفت و موفقیت ایکس باکس ، تلاش های زیادی کرده است.
سرویس ایکس باکس گیم پس ، دستاورد این تلاش ها است.
البته ، انتقادات زیادی از مایکروسافت در زمینه انحصاری ها شده است.
این انتقادات بعد از ارائه بازی هایی نظیر Halo Infinite و Forza Horizon 5 کاهش پیدا کرده است.
بسیاری از کارشناسان پس از بررسی عملکرد سونی و مایکروسافت در این زمینه ، عملکرد مایکروسافت را از سونی ضعیف تر می دانند.
برای مثال ایکس باکس در نسل هشتم فاقد آثار قابل توجهی بوده است که بتواند با سونی رقابت کند.
مایکروسافت هم تا حدودی این مشکل را درک کرده و درصدد جبران آن در نسل نهم بوده است.
از این رو ، بازی های انحصاری زیادی برای ایکس باکس عرضه شده و در ادامه عرضه خواهد شد.
اگر قرار باشد تمامی بازی های بتسدا انحصاری شود ، سونی از این موضوع متضرر خواهد شد.
تبدیل آثار بزرگ و پرطرفدار به انحصاری ها ، از برنامه ریزی های مایکروسافت برای آینده است.
در این راستا ، برنامه ریزی جامع و کاملی شده است و به تمامی جوانب پرداخته شده است.
درباره عملکرد سونی و مایکروسافت در این زمینه می توان گفت که اکوسیستم ایکس باکس در رابطه با مسئله انحصاری ها دارای فونداسیون ضعیف تری در مقایسه با سونی است. سونی ، طراحی انحصاری های خود را از صفر انجام داده است.
از سوی دیگر ، مایکروسافت در تلاش برای استفاده از تمامی توانایی های خود است.
در بازه ی زمانی مشخصی ، سونی تمایل کمتری به هزینه کردن برای انحصاری های خود داشت.
در عوض ، مایکروسافت در این زمان به اعمال تغییراتی اقدام نمود و تغییراتی را در اکوسیستم خود انجام داد.
سونی در نسل هشتم کنسول های بازی موفق بودند و از نظر هنری و اقتصادی به موفقیت های بزرگی دست پیدا کردند.
عملکرد سونی در این دوران بی نظیر بود.
سونی با برقراری تعادلی میان آثار قدیمی و جدید ، توانست کاربران خود را راضی نگه دارد.
سونی تصمیم به خرید آی پی های جدیدی گرفت و در این راستا بازی های مثل Ghost Tsushima را به بازار ارائه نمود.
شمار بازی های انحصاری پلی استیشن در نسل هشتم بسیار بالا است.
در بررسی عملکرد سونی و مایکروسافت در خریدها و انحصارطلبی ها باید به یک اقدام بزرگ سونی اشاره کنیم.
این اقدام بزرگ ، خرید استودیوی Bungie می باشد. بانجی و کارهای این استودیو ، بسیار منحصر به فرد هستند.
استودیوی بزرگ بانجی برای اینکه مستقل باشد ، چندین بار اقدام به قطع همکاری با کمپانی هایی مانند مایکروسافت و Activision نموده است.
پیوستن بانجی به سونی ، تضادی با هدف استقلال طلبی آنها ندارد و این استودیو اذعان نموده است که با وجود همکاری با سونی ،
استقلال خود را حفظ نموده و در ادامه بازی های جذاب و منحصر به فردی را ارائه می کند.
برای خرید سری اس و ایکس کلیک کنید.
برای خرید ps5 کلیک کنید
زمانی که عملکرد سونی و مایکروسافت را بررسی می کنید ، متوجه می شوید که تمرکز سونی بر روی بازی های انفرادی است.
حال برای شما این سؤال پیش می آید که چرا سونی با چنین رویکردی ، تصمیم به خرید یک استودیویی با رویکرد طراحی بازی های گروهی کرده است ؟
این انتخاب به این دلیل است که سونی می خواهد تغییراتی را در برنامه های خود انجام دهد و به بازی های گروهی توجه بیشتری کند.
به بیان دیگر این کمپانی قرار است بازی های گروهی جدیدی را طراحی و تولید کند. به همین علت ، بانجی را خریداری نموده است که از سابقه درخشانی در این زمینه برخوردار است.
پیش بینی ها حکایت از آن دارد که قرار است پروژه های سونی و مایکروسافت گسترش پیدا کنند.
در این راستا ، هر دو کمپانی توجه بیشتری به ارائه بازی های انحصاری می کنند.
اما نکته مهم این است که برای اینکه سونی و مایکروسافت ، سود هنگفتی از فروش بازی های بزرگ بدست بیاورند باید ارائه بازی های قابل اجرا در تمامی پلتفرم ها را کنار نگذارند.