سیستم بازاریابی و انواع مدل های بازاریابی
تعریف سیستم
سیستم عبارتست از مجموعه ای از اجزاء و عناصر که دارای هدف مشترک بوده و با یکدیگر روابط مستمر ، منطقی و متقابل دارند.
سیستم های فرعی یا زیر سیستم های سیستم بازاریابی
1- سیستم اطلاعات بازاریابی ( MIS )
2- سیستم برنامه ریزی بازاریابی ( MPS )
3- سیستم سازمانی بازاریابی ( MOS )
4- سیستم کنترل بازاریابی ( MCS )
سیستم بازاریابی و انواع مدل های بازاریابی-خرید PS5-کنسول XBOX-قیمت PS4-قیمت XBOX
سیستم اطلاعات بازاریابی
این سیستم داده های لازم را در ارتباط با محیط درونی و بیرونی شرکت در زمینه های مختلف جمع آوری کرده ، پرورش داده و در اختیار مدیران قرار می دهد.
سیستم برنامه ریزی بازاریابی
این سیستم با در نظر گرفتن منابع و امکانات شرکت و واقعیت های محیطی ، اهداف بازاریابی شرکت را تعیین و راه های نیل به آن را مشخص می نماید.
سیستم سازمانی بازاریابی
این سیستم با طراحی ساختارهای سازمانی مناسب برای مؤسسات ، آنها را در استفاده بهتر از امکانات موجود و فرصت های پیش رو مدد می رساند.
سیستم کنترل بازاریابی
جلوگیری از بروز اشتباه و رفع آن در صورت بروز و نهایتاً هدایت برنامه ها و خط مشی های بازاریابی از وظایف اصلی این سیستم به شمار می رود.
طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی بازاریابی
سیستم اطلاعاتی متمرکز
سیستم اطلاعاتی غیر متمرکز
سیستم اطلاعات و اخبار بازاریابی
سیستم تحقیقات بازاریابی
سیستم های اطلاعاتی غیر متمرکز
متصل شدن مدیران بازاریابی با استفاده از یک میکرو کامپیوتر به شبکه های اطلاعاتی شرکت و دسترسی بدون محدودیت ، سریع و آسان به تمام اطلاعات مورد نیاز
سیستم های بازاریابی توزیع
1- سیستم بازاریابی عمودی ( Vertical Marketing System )
2- سیستم بازاریابی افقی ( Horizental Marketing System )
3- سیستم بازاریابی چند کاناله ( Multichanel Marketing System )