تحقیقات بازاریابی
مدل DECIDE در فرآیند تصمیم گیری
تعریف مسئله یا فرصت ( Definition… )
تعیین عوامل قابل کنترل و غیر قابل کنترل ( Election… )
جمع آوری اطلاعات مربوطه ( Collection… )
مشخص کردن بهترین گزینه ( Identification )
توسعه و اجرای طرح بازاریابی ( Development… )
ارزیابی تصمیم و فرآیند تصمیم گیری ( Evaluation… )
روشی است عینی و سیستماتیک به منظور توسعه و ایجاد ( جمع آوری ، طبقه بندی و تجزیه و تحلیل ) اطلاعات برای فرآیند تصمیم گیری مدیران بازاریابی
زمینه های استفاده از اطلاعات حاصله از تحقیقات بازاریابی
1- شناسایی فرصت ها و تهدیدات بازاریابی
2- ایجاد ، بهبود و ارزیابی فعالیت های بازاریابی
3- نظارت بر کارآیی فعالیت های بازاریابی
4- فهم بهتر فرآیند بازاریابی
چهار عنصر یا ویژگی تحقیقات بازاریابی
1- نظام یافته و سیستماتیک بودن
2- تحت تأثیر ذهنیت محقق قرار نگرفتن
3- به دنبال رفع مشکل یا ایجاد فرصت بودن
4- کمک به امر تصمیم گیری بهینه
اطلاعات اولیه یا دست اوّل
اطلاعاتی هستند که با بهره گیری از تحقیقات بازاریابی و از طریق جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که تاکنون در دسترس نبوده اند ، بدست می آیند
اطلاعات ثانویه
اطلاعاتی هستند که از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات داخلی مؤسسه منجمله اسناد و مدارک ، دفاتر و پرونده ها و نیز جمع آوری و بازسازی اطلاعات موجود محیطی بدست می آیند.
نمودار فرآیند تحقیقات بازاریابی
1- بیان مشکل 5- تعیین نمونه ها
2- تعیین اهداف تحقیق 6- تهیه فرم های اطلاعاتی
3- تعیین نیازهای اطلاعاتی 7- جمع آوری اطلاعات
4- تعیین منابع اخذ اطلاعات 8- پردازش اطلاعات 9- تهیه گزارشات و رهنمودها
بیان مشکل
تعریف روشن مسئله ، اولین و مهمترین مرحله در اجرای هر نوع طرح تحقیقاتی می باشد ، و به معنی تعیین وضعیت کلی مشکل و مشخص نمودن اجزاء تشکیل دهنده آن است.
هدف تحقیـق ، بیانگر چیستی و چرایی انجام پژوهش است و یک طرح تحقیقی ، احتمال دارد یکی از اهداف سه گانه زیر را دنبال کند :
1- اکتشافی
2- تشریحی
3- سببی
هدف اکتشافی
با این هدف ، پژوهشگر به دنبال یک سری اطلاعات اولیه است که با استفاده از آنها بتواند مشکل پیش آمده را بخوبی تعریف و فرضیه های مناسبی را ا
رائه دهد.
هدف تشریحی ( توصیفی )
با این هدف ، محقق اطلاعاتی را جمع آوری می نماید که بتواند با بهره گیری از آنها ظرفیت بالقوه بازار محصول و نیز ویژگی های جمعیت شناختی مصرف کنندگان را تعیین نماید.
هدف سببی
با این هدف ، محققان به آزمون فرضیاتی درباره وجود روابط علی و معلولی بین متغیرها می پردازند.
1- منابع داخلی
2- منابع خارجی
منابع داخلی اطلاعات ثانویه
1- انواع صورت های مالی مثل ترازنامه ، سود و زیان و . . .
2- اسناد و مدارک حسابداری مثل فاکتورهای فروش ، مدارک موجودی ها و . . .
3- گزارشات تحقیقی موجود در مؤسسه
منابع خارجی اطلاعات ثانویه
1- انواع نشریه های دولتی مثل ویژه نامه های آماری
2- کتب اطلاعات استانی و شهری
3- کتب و مجلات اقتصادی
4- راهنماها و اطلاعات بازاریابی و بازرگانی