اهداف بازرگانی و سازمان بازاریابی
اهداف بازرگانی و سازمان بازاریابی
هدف اصلی این بخش آشنا سازی دانشجویان با اهداف رایج مؤسسات بازرگانی و ساختارهای سازمانی آنهاست.
رسالت شرکت
رسالت ( mission ) بیانگر موارد زیر است :
1- چرایی تشکیل شرکت
2- مقصد و هدف نهایی آن
3- توانایی های اصلی شرکت
4- اعتقادات و باورهای عمده شرکت
جایگاه بازاریابی در نمودار سازمانی یک مؤسسه متوسط
جایگاه بازاریابی در نمودار سازمانی یک مؤسسه بزرگ
نمودار عوامل مؤثر در طراحی سازمان
1- سازمان عملیاتی
2- سازمان جغرافیایی
3- سازمان مدیریت محصول
4- سازمان مدیریت بازار
5- سازمان مدیریت محصول / مدیریت بازار
سازمان عملیاتی
یعنی تقسیم کلیه فعالیت های بازاریابی شرکت توسط معاونت بازاریابی
به فعالیت های تخصصی جداگانه و سپردن مسئولیت هر یک از فعالیت ها به یک مدیریت مستقل جهت اجراء
نمودار دایره بازاریابی با ساختار عملیاتی
سازمان جغرافیایی
فرق این سازماندهی با سازماندهی عملیاتی فقط در بخش مدیریت فروش است
که به خاطر گستردگی حیطه جغرافیایی ، زیر نظر این مدیریت ، مدیریت های مناطق ، نواحی ، بخش ها و . . . شکل می گیرند.
سازمان مدیریت محصول
این ساختار سازمانی مختص مؤسساتی است که کالاهای متنوع با مارک ها و علائم تجاری متعدد تولید و عرضه می کنند ، ( سازماندهی اصلی زیر مدیریت محصول صورت می پذیرد )
فرق اش با سایر سازمان دهی ها در تغییراتی اضافی است که در زیر مدیریت بازارها صورت می گیرد ، بطوریکه ابتدا مدیران گروه بازار و سپس مدیران بازار شکل می گیرند.
سازمان مدیریت محصول / مدیریت بازار
این سازماندهی مختص شرکت های خیلی بزرگی است که هم محصولات متعدد دارند و هم بازارهای متنوع و لذا باید کارشان را بصورت ماتریسی انجام دهند.
ساختار سازمانی ماتریسی ( دو بر )
1- استفاده بهینه و بیشینه از کارکنان و شکوفایی استعدادهای آنان
2- افزایش میزان هماهنگی و کنترل در سازمان
3- ایجاد اثربخشی بیشتر در محیط های متلاطم و نامطمئن
معایب ساختار سازمانی ماتریسی
1- ایجاد پیچیدگی و تضاد سازمانی
2- هزینه بر بودن و عدم انعطاف پذیری سازمانی
سطوح و لایه های سازمانی مؤسسات بزرگ
سطح اول : سطح مدیریت کلان مؤسسه
سطح دوم : سطح مدیریت قسمت ها
سطح سوم : سطح مدیریت واحدهای خود گردان
سطح چهارم : سطح مدیریت محصول