استراتژی بازاریابی
نمودار استراتژی های سه گانه پوشش بازار
1- میزان منابع و امکانات شرکت
2- میزان تشابه محصولات
3- میزان تجانس بازارها
4- سیکل عمر کالاها
5- استراتژی های بازاریابی رقباء
رابطه منابع و استراتژی بازاریابی
شرکت ها در صورت داشتن محدودیت در منابع و امکانات از استراتژی بازاریابی تمرکزی و در صورت داشتن منابع قوی از استراتژی تفکیکی استفاده می نمایند.
در صورتی که خریداران قادر باشند تفاوت های واقعی محصولات یک صنعت را تشخیص دهند ، استراتژی تفکیکی بهتر است در غیر این صورت استراتژی غیر تفکیکی
تجانس بازارها و انتخاب استراتژی
در صورت متجانس بودن بازارها استراتژی غیر تفکیکی بهتر است در غیر این صورت استراتژی های تفکیکی یا تمرکزی با توجه به منابع و امکانات شرکت
معنی تجانس بازار
یعنی :
1- ذائقه و سلیقه یکسان اکثر خریداران
2- اختصاص مبالغ یکسان برای خرید کالاهای مورد نظر از سوی مشتریان
3- و نشان دادن واکنش های یکسان به تلاش های بازاریابی
استفاده از استراتژی بازاریابی غیر تفکیکی و یا تمرکزی برای کالایی که در ابتدای منحنی عمر خود قرار دارند و تفکیکی برای مراحل بعدی
نقش رقباء در انتخاب استراتژی بازاریابی
زمانی که رقباء از استراتژی غیر تفکیکی استفاده می کنند ، استفاده از استراتژی های بازاریابی تفکیکی یا تمرکزی مفید است.
نیازها و رفتار خریداران
هدف اصلی این فصل آشنا ساختن دانشجویان با نیازهای متعدد و متنوع خریداران و رفتار مصرفی آنان می باشد
رابطه بین خدمت به مشتری و سودآوری
1- ایجاد مشتریان شیفته و وفادار
2- دانستن اینکه : نو امروزی کهنه فرداست
همانطوری که کهنه امروزی نو دیروزی بوده است
معیارهای سه گانه برای شناسایی نوع بازار
1- شور و شوق و علاقه و اشتیاق مشتریان
2- نقدینگی و قدرت خرید آنان
3- میزان نیاز و احتیاج خریداران
1- بازار فعال ( Active Market )
2- بازار محتمل ( Possible Market )
3- بازار بالقوه ( Potential Market )
4- بازار پنهان ( Latent Market )
1- بازار فعال ( Active Market )
2- بازار محتمل ( Possible Market )
3- بازار بالقوه ( Potential Market )
4- بازار پنهان ( Latent Market )
بازار فعال
بازاریست که در آن خریداران هم به کالا نیاز دارند ، هم علاقه و هم این که قدرت خرید کالا را دارند و عملاً به خرید کالا می پردازند.
بازار محتمل
بازاریست که در آن نیاز و علاقه وجود دارد ولی تنها مشکل موجود بر سر راه خرید کالا ، نداشتن قدرت خرید افراد می باشد.
بازار بالقوه
بازاریست که در آن افراد پول لازم را برای خرید دارند ، به کالا هم نیازمند هستند ولی در آن زمان یا مکان علاقه لازم را ندارند.
بازار پنهان
بازاری که در آن افراد پول و علاقه لازم را برای خرید کالا دارند ولی در آن مقطع نیازی به محصول مورد نظر ما ندارند.