یازده گام برای تهیهی برنامه عملیاتی رشد به کمک قیف کسبوکار
همکاران واحد بازاریابی شرکت ستاره بازی ایران حاصل زحمات خود رد این واحد و
نتایج تحقیقات و اطلاعات این حوزه را در اختیار شما خرید داران کنسول بازی
ازجمله کنسول ps4 و کنسول xbox و لوازم جانبی ما قرار دهد
ادامه مقالات بازاریابی ستاره بازی ایران
رشد به کمک قیف کسبوکار۲
هر چه قیف گستردهتر باشد فعالیتها اثربخشتر هستند و درآمد بیشتری از انتهای قیف (مشتریان) عاید شما خواهد شد.
برای دانستن اینکه منشا مشتریان شما کجاست و تلاشهای خود را در چه جهتی باید معطوف کنید
تا کانالهای توزیع بازاریابی دیجیتال (و فیزیکی) شما بیشترین بازدهی را داشته باشند، لازم است قیف خود را کاملا بشناسید.
این قیف به شکلی انتزاعی نشان میدهد که افراد چه مسیری را باید طی کنند تا از شرکت و محصولات شما آگاه شوند
و درنهایت به مشتری شما تبدیل شوند. توالی این مراحل و شرایط مختلف، معرف یک جریان است؛
رشد به کمک قیف کسبوکار۲ را مطالعه میکنید.
یعنی مجموعهای از تعاملات بین مخاطبان شما و شرکتتان و این جریان، مجموعهای را که مخاطب شما متعلق به آن است تغییر میدهد.
در جدول زیر، مجموعهها یا گروههایی را که هر فرد در هر زمان به آن تعلق دارد به همراه اقدامات یا طبقهبندیهای مربوط به هر مجموعه مشاهده میکنید.
ترتیب قرارگیری مجموعهها برحسب کاهش جمعیت است؛ یعنی هر چه به پایین جدول نزدیکتر میشوید جمعیت گروهها و اندازه آنها کاهش مییابد.
مشتریان مبلّغ زیرمجموعهی مشتریان هستند و خود مشتریان، زیرمجموعهی مشتریان راغب واجد شرایط هستند
همراه باشید با بزرگترین فروشگاه خرید کنسول بازی با خرید PS5-کنسول XBOX-قیمت PS4-قیمت XBOX
رشد به کمک قیف کسبوکار۲
و این مجموعه نیز تحت مجموعهی بزرگتری قرار داد (بازار کل). در هنگام رسم قیف معمولا زیرمجموعهها حذف میشوند
و فقط فعالیتهای مرتبط با هر گروه نشان داده میشود. برای مثال به شکل زیر توجه کنید:
اندازهی هر قسمت (حفظ مشتری) نشاندهندهی اندازهی مجموعهی یا همان تعداد مخاطبان در هر یک از بخشهای خاص است. .
درآمد در این قیف مشخص نمیشود، این موضوع در KPI نهایی تعریف
و یکی از زیرمجموعههای پایگاه مشتری محسوب میشود (چراکه همهی مشتریان ممکن است پرداختکننده پول نباشند). این قیف مدلی را توصیف میکند که باید به تولید درآمد منتهی شود. تا به اینجا گفته نشده که در عمل، چگونه میتوان از جریانها و فرآیندهای انتزاعی به فرآیندهای واقعی رسید.
راهنمای گامبهگام در «برنامه عملیاتی رشد» در زیر نشان داده شده است؛
اما قبل از آغاز بخش بعد، باید چارچوب ارزیابی را مشخص کنیم، در غیر این صورت هدف یا شاخص شفافی برای موفقیت یا شکست نخواهیم داشت.
چه چیز را چگونه باید ارزیابی کنیم
ضروری است که اثربخشی فعالیتهای بازاریابی خود را ارزیابی کنید در غیر این صورت هیچ دادهای برای مقایسه نخواهید داشت
و نمیتوانید مشخص کنید که آیا اقدامات شما کارآیی داشتهاند یا خیر.
بهبیاندیگر تنها راه برای مشخص کردن علت و معلول، اجرا و سپس ارزیابی است. پیش از هرگونه اقدام موثر بر روی قیف، ابتدا باید مبنایی را مشخص کنید؛ یعنی باید مجموعهای از معیارها را برای عملکرد خود تعیین کنید.
بهعنوانمثال، در مورد وبسایت، باید تعداد بازدیدکنندگان، میزان خروج کاربران از سایت، میزان عدم استفاده از سبد خرید،
تعداد ثبتنامها، مدتزمان بازدید و … را بررسی و تحلیل کنید تا از رفتار بازدیدکنندگان و مشتریان آگاه شوید.
لازم است تا آنجا که میتوانید در مورد آنها داده و اطلاعات جمعآوری کنید.
ابزارها و مقالات خوبی دربارهی نوع این اطلاعات عملیاتی و چگونگی جمعآوری آنها وجود دارد. احتمالا مدتی قبل یک طرح کسبوکار تهیهکردهاید که چشمانداز کسبوکار و محصول شما را نشان میدهد.
لازم است شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) خود را برای موفقیت مشخص و آنها را به فهرست قبلی اضافه کنید یا با آن مرتبط سازید.
رشد به کمک قیف کسبوکار۲
نکتهی مهم این است که باید اهداف خود را اولویتبندی کنید.
بپذیرید که منابع شما محدود هستند و باید بین خواستههایتان، مهمترینها را انتخاب کنید. اکنونکه مبنا و معیارها را مشخص کردید اهداف میانمدت و بلندمدت خود را در قالب فهرستی اولویتبندی کنید.
هر یک از اهداف باید با یکی از اقدامات نوشتهشده در قیف مطابقت داشته باشند.
برای مثال اگر هدف شما این است که در هرماه پنجاههزار بازدیدکننده داشته باشید،
این هدف با آگاهسازی و جذب مشتری در قیف مطابقت دارد. یا ۵۰ رزرو در روز با بخش حفظ یا تبدیل مشتری ارتباط دارد.
همچنین پنج هزار مشتری جدید در هر سه ماه با جذب مشتری، تبدیل مشتری و ارجاع مشتری ارتباط دارد. گام بعدی، محاسبهی فاصلهی بین هدف و عملکرد است. در اینجا باید قیف را مورد تجزیهوتحلیل قرار داده و ضعفهای آن را مشخص کنید.
برای مثال، تعداد بازدیدکنندگان وبسایت شما نتیجهی اقدامات شما برای جذب مشتری و آگاهسازی اوست.
اگر بین هدفی که در نظر دارید و وضعیت فعلی شما فاصله و اختلاف زیادی وجود دارد،
مشخص میشود که ضعفی در قیف کسبوکار شما وجود دارد.
اگر همین فرآیند را برای تمامی اهداف انجام دهید میتوانید فهرستی از این ضعفها و اشکالات تهیه کنید.
اولویتبندی کنید.
تصمیم بگیرید که بهتر است یک به کدام مشکل یا نقطهضعف رسیدگی کنید.
سپس مورد دو را مشخص کنید و الیآخر. همیشه با مواردی شروع کنید که بیشترین و بزرگترین تاثیر را روی انتهای قیف کسبوکار دارند.
از پایین قیف شروع کنید و قدمبهقدم بالا بیایید تا مهمترین ضعفها را شناسایی کنید. پسازآنکه این مشکلات تعریف و اولویتبندی شدند،
لازم است اقدامات خود را روی طبقه بندیهای ایجادشده متمرکز کنید؛ بنابراین زمان تهیهی برنامه عملیاتی رشدفرا رسیده است.
در ستاره بازی ایران علاوه بر خرید کنسول ps4 یا خرید کنسول xbox یا لوازم جانبی کنسول بازی
می توانید مقالات متعدد که حاصل تلاش و تحقیق تیم بازاریابی ماست را مطالعه فرمایید.