تقسیم بازار و تعیین بازار هدف
تقسیم بازار و تعیین بازار هدف

تقسیم بازار و تعیین بازار هدف

واحد بازاریابی شرکت ستاره بازی ایران حاصل زحمات خود رد این واحد و

نتایج تحقیقات و اطلاعات این حوزه را در اختیار شما مشتریان کنسول بازی

ازجمله کنسول ps4 و کنسول xbox و لوازم جانبی قرار می دهد.

تقسیم بازار و تعیین بازار هدف

تقسیم بازار و تعیین بازار هدف

دلایل عدم امکان ارضاء کلیه خواسته های خریداران با  روش یکسان

۱- زیاد بودن تعداد خریداران           ۲- پراکندگی جغرافیایی خریداران

۳- تنوع خواسته ها                       ۴- تنوع روش های خرید

۵- قابلیت های متفاوت مؤسسات      ۶- وجود رقباءِ توانمند

 

دلایل ایجاد خرده بازارهایی با ویژگی های متجانس

۱- تخصیص بودجه های بازاریابی مناسب برای هر بخش

۲- تسهیل در ایجاد تغییرات لازم و مشتری پسند در  محصولات

۳- شناخت دقیق رقباء هر بخش

 

سیر تکاملی تقسیم بازار

  بازاریابی انبوه یا یکنواخت  بازاریابی تفکیکی یا تنوع کالا بازاریابی متمرکز یا هدف دار

 

بازاریابی انبوه یا یکنواخت

فرض مدیر بازاریابی بر این است که کالای شرکت آنها با سلیقه همه افراد سازگار است لذا هیچ نوع تنوعی در محصول خود ایجاد نمی کند

 

بازاریابی تفکیکی یا تنوع کالا

ایجاد تنوع در محصول با پی بردن به این واقعیت که خریداران دارای ذوق و سلیقه و ترجیحات متفاوتی هستند.

 

بازاریابی متمرکز یا هدف دار

شناسایی کلیه بخش ها و قسمت های مختلف یک بازار نامتجانس و انتخاب یک یا چند تا از بخش ها جهت فعالیت های بازاریابی با توجه به مزیت های استراتژیک شرکت

تقسیم بازار و تعیین بازار هدف

مبانی و معیارهای تقسیم بازار

۱- تقسیم جغرافیایی

۲- تقسیم جمعیتی

۳- تقسیم روانی

۴- تقسیم رفتاری

 

تقسیم بندی بازارها با توجه به متغیرهای جغرافیایی

تقسیم بازار بر حسب مناطق مختلف جغرافیایی مثل قاره ها ، کشورها ، استان ها ، شهرها و . . . سپس انتخاب یک یا چند منطقه از بین آنها

 

تقسیم بندی جمعیتی

تقسیم بازار بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی مثل سن ، جنس ، تعداد افراد خانوار ، شغل ، درآمد ، مذهب ، نژاد و . . .

 

تقسیم روانی

یعنی توجه به طبقه اجتماعی ، سبک زندگی  و ویژگی های شخصیتی خریداران در موقع تقسیم و طبقه بندی بازار

 

تقسیم بندی رفتاری

در این تقسیم بندی ، خریداران بر اساس سطح اطلاعات ، عقاید ، طرز تلقی ها ، موارد مصرف یا واکنش نسبت به یک کالا به گروه های مختلفی تقسیم می شوند

 

عوامل مؤثر در تقسیم بندی بهینه بازار

۱- مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی

۲- قابلیت اجرا با توجه به منابع مؤسسه

۳- قابل اندازه گیری بودن میزان خرید بخش ها

۴- قابل دسترسی بودن خریداران بخش های مختلف

 

استراتژی های تعیین بازار هدف

۱- استراتژی بازاریابی یکسان ( غیر تفکیکی )

۲- استراتژی بازاریابی متفاوت ( تفکیکی )

۳- استراتژی بازاریابی متمرکز ( تمرکزی )

استراتژی بازاریابی غیر تفکیکی

یعنی نادیده گرفتن تفاوت های بخش های مختلف و عرضه یکسان و یکنواخت برای همه آنها در یک مقیاس وسیع ( سیاست بازاریابی واحد برای کل بازار ناهمگن )

 

استراتژی بازاریابی تفکیکی

مشخص نمودن تعداد مشخصی از بازارها ( با توجه به بخش بندی آن ) و تنظیم سیاست بازاریابی مناسب برای هر بخش

 

استراتژی بازاریابی تمرکزی

انتخاب دو یا چند بخش کاملاً مشابه از بین بخش های متعدد بازار و تنظیم یک سیاست بازاریابی واحد برای آنها ( انتخاب سهم بزرگ از یک بازار کوچک )