

بازاریابی ۳
واحد بازاریابی شرکت ستاره بازی ایران حاصل زحمات خود رد این واحد و
نتایج تحقیقات و اطلاعات این حوزه را در اختیار شما مشتریان کنسول بازی
ازجمله کنسول ps4 و کنسول xbox و لوازم جانبی قرار می دهد.
انواع بازار و محیط بازاریابی
هدف کلی این فصل آشنا ساختن دانشجویان با انواع بازارها و محیط های بازاریابی به منظور رفع تهدیدات و استفاده بهینه از فرصت ها می باشد.
دیدگاه های مختلف برای تقسیم بازار
۱- تقسیم بندی بازارها از دید فعالیت
۲- تقسیم بندی بازارها از نظر سازمانی
۳- تقسیم بندی بازارها از بعد اقتصادی
انواع بازارها از نقطه نظر فعالیت
۱- بازارهای کالا و فرآورده ، مثل بازار فرش ، نفت . . .
۲- بازارهای کار و خدمات مثل بازار کار ، بیمه . . .
۳- بازارهای پول و سرمایه ، مثـل بازار بـورس ، سـرمایه گذاری بلند مدت و . . .
انواع بازارهای سازمانی
۱- بازار صنعتی ( Industrial Market )
۲- بازار دولتی ( Governmental Market )
۳- بازار واسطه ( Middle Market )
بازار صنعتی
بازار صنعتی بعنوان بزرگترین و متنوع ترین بازار سازمانی قلمدار می شود ،کالاها و خدمات خریداری شده در این بازار ، صرفاً برای تولید سایر کالاها و خدمات بکار گرفته می شوند
بازار دولتی
در این بازار کالاها و خدماتی خریداری می شوند که عمدتاً دارای مصارف دفاعی ، آموزشی و سایر نیازهای عمومی جامعه می باشند ، خریدها در این بازار کند است.
بازار واسطه
این بازار از افراد و سازمان هایی تشکیل می شود که کالاهای تولیدی دیگران را به منظور فروش مجدد یا اجاره دادن آنها ، خریداری می کنند
انواع بازارهای اقتصادی
چهار بازار اقتصادی مهم از بین ۱۶ بازار جدول اشتاکلبرک عبارتند از :
۱- بازار رقابت کامل ۲- بازار انحصار کامل
۳- بازار رقابت انحصاری ۴- بازار انحصار چند جانبه
مشخصات بازار رقابت کامل
۱- تعداد بسیار زیاد خریدار و فروشنده
۲- قیمت پذیر بودن خریداران و فروشندگان
۳- آزادی ورود و خروج به بازار
۴- همگن بودن کالاها
۵- قرار گرفتن اطلاعات در اختیار همگان
بازاریابی ۳
بازار انحصار کامل
بازاری که در آن فقط یک تولید کننده یا فروشنده در بازار وجود دارد و این موقعیت ممتاز ، باعث سودآوری آن در دراز مدت می شود.
بازار رقابت انحصاری
بازاری است بین رقابت کامل و انحصار کامل و غالب بازارهای امروزی بدین شکل می باشند ، یعنی دارای وضعیت بینابین می باشند.
بازار انحصار چند جانبه
به وضعیتی اطلاق می شود که دو یا چند فروشنده ، جوابگوی تقاضای انبوه خریداران می باشند . در این وضع ، رقباء معمولاً با قیمت ها برخورد تلافی جویانه می کنند.
جدیدترین تقسیم بندی از بازارها
به نظر فیلیپ کاتلر و گری آرمسترانگ ، پنج نوع بازار ، عبارتند از :
۱- بازار مصرف کننده ۲- بازار صنعتی
۳- بازار واسطه ای ۴- بازار دولتی
۵- بازار بین المللی
نمودار رابطه شرکت با بازار
تجزیه و تحلیل محیط
فرآیندی که توسط آن ، مدیران شرکت ، محیط را مطالعه و بررسی می نمایند تا فرصت ها و تهدیدات پیش روی مؤسسه را شناسایی و مشخص نمایند.
محیط بازاریابی
به مجموعه شرایطی اطلاق می شود که تصمیمات بازاریابی باید با توجه به آنها اتخاذ گردیده و عملیات بازاریابی نیز با لحاظ نمودن آنها اجرا گردد.
محیط شناسی
عبارتست از فرآیند گردآوری اطلاعات مربوط به انواع محیط ها از طریق مطالعه و بررسی و با بهره گیری از روش های گوناگون تحقیق و پژوهش
انواع محیط های بازاریابی
۱- محیط سازمانی ( محیط داخلی مؤسسه )
۲- محیط بازار ( متغیرهای مربوط به خریداران ، فروشندگان و رقباء )
۳- محیط عمومی ( محیط های ملی و بین المللی )
۴- محیط ناشناخته
محیط سازمانی
همان محیط داخلی شرکت ، شامل ضوابط و قوانین داخلی ، نوع محصولات ، رشته های فعالیت شرکت ، کانال های توزیع ، چارت سازمانی و . . . که در موفقیت یا عدم موفقیت آن دخیل می باشند.
بازاریابی ۳
محیط بازار
شامل :
۱- ویژگی های خریداران ( سن ، جنس ، ترجیحات و . . . )
۲- ویژگی های رقباء ( تعداد آنها ، انواع محصولات ، قیمت و کیفیت آنها و . . . )
۳- متغیرهای دیگر به تبع وجود خریداران ، رقباء و فروشندگان دیگر
محیط عمومی
به شرایط و مقتضیات ثابت ، تغییرناپذیر و غیر قابل کنترل حاکم بر عملیات بازاریابی اطلاق می شود.